Ospalými pohybmi v úzkosti a rozklade

Aj domáca hudobná scéna ponúkne z času na čas pozoruhodný kus muziky, ukrývajúcej sa pod povrchom popu. Jednou z takých kapiel je projekt okolo speváka a skladateľa Martina Burlasa – Ospalý pohyb. Samotný názov kapely zvádza k bonmotu, minulý rok Ospalý pohyb precitol zo svojho spánku a po 22 rokoch sa ozval s albumom Ø, ktorému predchádzalo épečko s názvom Ü, ktoré vyšlo koncom roka 2015.

Zdá sa, že Burlasova tvorivosť sa po dvoch dekádach nečinnosti projektu obnovila na maximum, keďže krátko po spomínaných počinoch prichádza spolu s muzikantmi, ktorí ho aktuálne dopĺňajú (Daniel Baláž – bicie, elektronika a syntetizátor, Pavol Hubinák – gitara, Peter Zagar – klavír a syntetizátor), s ďalšou platňou. Názov neevokuje priveľa pekného. Úzkosť a rozklad sú podľa majstra „nové konštanty, ktoré nás budú sprevádzať ďalšie desaťročia”.

Poslucháčov, ktorí sa už v minulosti zoznámili s Burlasovou tvorbou, neprekvapí jeho temnota kombinovaná s nástojčivou iróniou a podčiarknutá pochmúrnymi hudobnými náladami. V textoch nechýbajú výzvy ako „ak nechceš, aby to bolo zdĺhavé, tak zober kladivo a buchni sa po hlave, predpeklie, koniec sveta, televízna hlásateľka v správach, či typicky burlasovské „zostáva iba vyriešiť zopár problémov” – tentoraz nie „ako napríklad, kto to zaplatí”, ako v jednej zo starších skladieb, ale „kde je pravda (Káva a koniec sveta).

Skladba My Bloody Florentine prekvapivo mení atmosféru po vypočutí úvodného tracku a posúva rytmus do tanečného temna, ktoré evokuje sólovú tvorbu Marka E. Smitha, predovšetkým v jeho projekte Von Sudenfed. Naopak štýl starého Burlasovho projektu Dogma (spojenie Martin Burlas, Ľubo Burgr, Zuza Piussi) pripomenie skladba Mráz – nevdojak sa do mysle prinavráti skladba Bieda z platne Dilema.

Pieseň Zabili zajačika môže asociovať slovenskú baladu, ba dokonca Müllerovu skladbu Cítim z albumu 01, kým v pesničke Čoho sa zachytím je azda najlepšie skombinovaná bezútešná nálada celého albumu s pesničkárskou výpoveďou v príjemne padnúcej melanchólii. „Prepínam programy / až na ten posledný, ktorý mi oznámi, kto je dnes nezvestný. A koho hľadajú / telefón nedvíham / stromy už padajú / vzduch dažďom ožíva, rýmuje skvele majster Burlas a ťažko možno nájsť dôvod, prečo by sme mu to neverili.

Vydavateľstvo Deadread, ktoré nový album Ospalého pohybu opäť vydáva, v promo materiáli napísalo, že aj napriek temnote, do ktorej je album Úzkosť a rozklad ponorený, sa k poslucháčovi, možno trochu paradoxne, dostáva číra radosť z hudby a jej silného dotyku strhujúceho do víru úvah. Chce sa ešte dodať, že rovnako ako novinka určite poteší nadšencov Burlasovho skladateľského talentu, podobne ako v prípade predošlej platne z minulého roka je to skvelá príležitosť pre mladých ľudí, hľadajúcich nové hudobné objavy, zoznámiť sa s niečím, na čo v slovenskej hudbe môžeme byť patrične hrdí. A ak ide o skľučujúci pocit úzkosti a rozkladu, ktorému sa podľa autora nevyhneme, mali by sa azda práve tí mladší mať na pozore.

„Pleseň v rohu ticho rastie / je mi zima, nemám šťastie / na tomto mieste mala byť druhá sloha / nechce sa mi žiť stále znova.

cropped-rm_logo.pngMatej Lauko

(foto: Peter Hajdin)

Ospalý pohyb: Úzkosť a rozklad. Deadred Records/Starcastic Records/Wegart 2017

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s