T2 – soundtrack po dvadsiatich rokoch

Dobrou správou je, že Renton, Spud, Sick Boy a Begbie svoje drogovo deštrukčné orgie spred dvadsiatich rokov úspešne prežili a prednedávnom sa znovu objavili na plátne v pokračovaní kultového Trainspottingu. Ďalšou dobrou správou je aj to, že rovnako ako vydarený soundtrack k jednotke, z ktorého dodnes pútajú pozornosť napríklad pesničky od Blur, Pulp, klubové vypaľovačky od Bedrock feat. KYO či ikonický (Z)Iggy Pop, aj druhá časť dostala do vienka vlastný soundtrack. Ako znie?

Úvod je tradičný – Lust for Life. „Mít možnost vybrat si elektrický votvíráky na konzervy nebo zasraně velkou televizi… Rovnako ako v jednotke, Iggyho úvod by podľa Dannyho Boyla zrejme nemal chýbať, tentoraz je v remixe od Prodigy. Prvou zaujímavosťou OST T2 je hneď trojporcia skladieb od škótskych rodákov Young Fathers, ktorí sa na kompiláciu dostali možno práve pre územnú spriaznenosť s hrdinmi Welshovho románu. Ich surový hip-hop tu počuť v skladbách GET UP, Rain or Shine a Only God Knows. Posledná menovaná zaujme spojením podivného gospelu a dynamickej skladby s hip-hopovými základmi, odvráteným od klasických postupov producentov. S hip-hopom, i keď so sarkastickým nádychom, súvisí aj albumová účasť írskej komediálnej dvojice The Rubberbandits (Dads Best Friend).

Underworld, ktorí na jednotke zabezpečili jednu z ikonických skladieb deväťdesiatych rokov – Born Slippy –, sa v pokračovaní vracajú s trackom Slow Slippy. Tá nielen názvom, ale aj zvukom odkazuje na prvotinu, je ponorená v tanečnej hmlovine, z ktorej sa postupne vynára základný a dnes už legendárny motív skladby.

Kúsok experimentálneho rocku s post-punkovou špinou dodávajú na platňu britskí Fat White Family so skladbou Whitest Boy On The Beach, zatiaľ čo výdatnú porciu klubovej muziky s temným odtieňom pridáva DJ a producent Lincoln Barrett aka High Contrast (Shotgun Mouthwash).

Čerešničkou v podobe klasických trackov, aké sa na jednotke nenachádzali, sú – s výnimkou kapely Blondie tentoraz zastúpenej pesničkou Dreaming – Queen (Radio Gaga) či Frankie Goes To Hollywood (Relax). Rovnako tak poteší aj prítomnosť hip-hopových pionierov Run DMC so skladbou It’s Like That a pankáčov The Clash (White Man) In Hammersmith Palais).

Je asi logické, že rovnako ako dvojka v podobe filmu nemá šancu predčiť vydarený majsterštyk v podobe jednotky z roku 1996, podobný osud bude mať aj jej soundtrack. I tak však platí, že ide o peknú výberovku nadčasových hitov, kde osvedčeným skladbám z hudobnej histórie sekundujú tie aktuálne. Možno o ďalších dvadsať rokov, keď už bude štvorica z Edinburghu na dôchodku a Danny Boyle nakrúti filmovú trojku, spomenieme si na niektorých zástupcov súčasnej scény prítomných na kompilácii ako na mená, ktoré určovali trendy v roku 2017. Dnes je nesporné, že v jednotke sa to minimálne zástupcom britpopovej scény podarilo.

cropped-rm_logo.pngMatej Lauko

Various Artists – T2 Trainspotting (Polydor / Wegart 2017)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s